Tri-pak Oktanbooster

Oktantal

Såvel ældre som helt nye biler kan være konstrueret til at køre på 98 oktan eller højere.
Jo højere komprimeret en motor er - jo mere effektivt udnytter den de dyre dråber, og jo højere oktantal kræves der, for at forbrændingen kan ske jævnt - uden knitre- og bankelyde. Som så mange andre irriterende lyde, signalerer også disse lyde at noget er ved at blive ødlagt. Motoren bliver udsat for abnorme belastninger ved at bezinen eksploderer i stedet for at forbrænde. Den energi der skulle give et jævnt tryk på motorens stempler går nærmest tabt i en eksplosion der blot hamrer på stempel, topstykke, ventiler og toppakning.

Miljøhensyn

Af hensyn til miljøet må 98-oktan kun sælges fra særligt sikrede tankanlæg. Gammeldags bly og kalium er i dag erstattet med MTBE som det oktanhævende stof. Og det fungerer glimrende.
Der er blot den hage ved det, at man senere har konstateret at MTBE er særdeles skadeligt hvis det slipper ud i grundvandet.

Der skulle efter sigende være under 100 tankstationer i Danmark som sælger 98-oktan benzin - og antallet er faldende.

Tændingsjustering

For at kompensere for et lavere oktantal, kan man justere fortændingen ned - dette sker helt automatisk på moderne motorer med elektroniske bankefølere.

Ydelse og Økonomi

Når motorens fortænding justeres ned, falder ikke kun effekt og drejningsmoment. De manglende optimale indstillinger giver også en dårligere udnyttelse af brændstoffet. Man mister altså ikke alene den køreglæde som en livlig motor giver, men kører også færre km. på en liter benzin.
At højere kompression giver bedre udnyttelse af brændstoffet kendes jo også fra dieselmotorer.

Økonomi og Frihed

0,5 l Tri-Pak Oktanbooster rækker til 640 liter benzin. Med en flaske i bagagerummet kan du tanke hvor det passer dig.
200 kr. fordelt på 640 l. giver en ekstraforbrug på 31 øre pr. liter benzin.

Med en benzinpris på 8,50 kr. per liter giver det et øget pengeforbrug på 3,5 %.
Det svarer ca. til det som praktiske forsøg har vist at der kan spares på brændstofforbruget.

Bonus & Begrænsning

Produktet har også flere andre positive virkninger. Men den vigtigste faktor er forhøjelsen af oktantallet. Og det fulde udbytte af denne faktor får man altså kun hvis man har en motor der kan udnytte et oktantal højere end 95 og vel og mærke er justeret ind til det.

Hvorfor vi forhandler produktet ? - Vi bruger det på vores gamle benzintruck - Så soder den ikke tændrørerne til !


Besøg Tripaks eget website


Gå til startsiden